آووکادو ممکن است به مدیریت چاقی و جلوگیری از دیابت کمک کند

30اکتبر 2019 - براساس مطالعه ی جدید تیم تحقیقاتی دانشگاه Guelph، گوآکاموله (سس تهیه شده از آووکادو) می تواند کلید مدیریت چاقی و کمک به تأخیر یا جلوگیری از دیابت باشد.

برای اولین بار، گروهی از محققان به سرپرستی پروفسورPaul Spagnuolo ، نشان دادند که چگونه ترکیبی که تنها در آووکادو وجود دارد، می تواند فرآیندهای سلولی را که به طور عادی منجر به دیابت می شوند، مهار کند. در آزمایش ایمنی این ترکیب بر روی انسان، محققان همچنین دریافتند که این ماده بدون هر گونه عوارض جانبی برای کلیه، کبد یا ماهیچه جذب خون می شود.

این مطالعه به تازگی در مجله  Molecular Nutrition and Food Researchمنتشر شده است.

چاقی یک بیماری مزمن می باشد که علت اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 است. مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی بدین معنا است که بدن آنها قادر به حذف گلوکز از خون به درستی نیست.این وضعیت هنگامی ایجاد می شود که میتوکندری یا نیروگاههای انرژی سلولهای بدن قادر به سوزاندن کامل اسیدهای چرب نیستند.

به طور معمول، اکسیداسیون اسید چرب به بدن اجازه می دهد چربی ها سوزانده شوند. چاقی یا دیابت مانع از این روند شده و منجر به اکسیداسیون ناقص چربی ها می شوند.

محققاندریافتند که آووکاتین B یا AvoB، یک نوع مولکول چربی که فقط در آووکادو یافت می شود، اکسیداسیون ناقص در عضلات اسکلتی و لوزالمعده را کاهش می دهد و بدین ترتیب مقاومت به انسولین کاهش می یابد.

در این مطالعه، محققان به مدت هشت هفته موشها را با رژیم های غذایی پرچرب تغذیه کردند تا چاقی و مقاومت به انسولین را در آنها القا کنند. برای پنج هفته ی بعد، AvoB را به رژیم های پرچرب نیمی از این موش ها اضافه کردند.

موشهای تحت درمان باAvoB ، وزن بمراتب کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند که نشان می داد وزن گیری در آنها کمتر شده است. دکتر Spagnuolo گفت: موشهای تحت درمان با AvoB از حساسیت بیشتری به انسولین برخوردار شدند، بدین معنا که بدن آنها قادر به جذب و سوزاندن قند خون بوده و پاسخ آنها به انسولین بهبود یافته است.

در یک مطالعه ی بالینی انسانی، AvoB به عنوان مکمل رژیم غذایی به شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی معمولی غربی استفاده می کردند، داده شد. نتایج این تحقیق نشان داد این ماده بدون تاثیر بر کلیه ها، کبد یا عضله اسکلتی، وارد خون این افراد شده است. این تیم همچنین شاهد کاهش وزن در افراد گروه آزمایش بود، هرچند دکتر اسپاگنولو گفت این کاهش وزن از نظر آماری معنی دار نبود.

با نشان دادن ایمنی آن در انسان، محققان قصد دارند یک كارآزمایی بالینی برای بررسی اثربخشیAvoB ، در درمان بیماری های متابولیك در افراد انجام دهند.

دکتر Spagnuolo گفت: این کارآزمایی ایمنی به ما کمک کرد تا مقدار AvoB را در فرمول مکمل تعیین کنیم.

با دریافت مجوز از سازمان بهداشت کانادا برای این ترکیب به عنوان یک مکمل غذایی برای انسان، این ترکیب به زودی در سال 2020 از طریق شرکت محصولات بهداشتی طبیعیSP Nutraceuticals Inc ، در برلینگتون، ایالات متحده، به صورت پودر و قرص عرضه خواهد شد.

وی گفت: خوردن آووکادو به تنهایی ممکن است بی اثر باشد، زیرا مقدار آووکادین B طبیعی در این میوه بسیار متفاوت است و ما هنوز کاملاً نمی دانیم که هنگام مصرف یک آووکادوی کامل، این ترکیب چگونه هضم و جذب می شود.

اگرچه آووکادو به عنوان یک ماده غذایی لاغری مورد توجه قرار گرفته است، اما اسپاگنولو گفت: ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم، اما هم اکنون توصیه ی ما برای جلوگیری از اختلالات متابولیکی منجر به چاقی یا دیابت، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم است.

دانشجوی دکترا نواز احمد که نویسنده اصلی این مقاله است، گفت: ما از یک رژیم غذایی سالم و ورزش به عنوان بهترین راه حل برای مشکل چاقی حمایت می کنیم، اما برای بعضی از افراد اینکار دشوار است. ما این موضوع را دهه هاست که می دانیم و چاقی و دیابت هنوز هم از مشکلات بهداشتی مهم  در کل جهان هستند.

در تحقیق پیشین دکتر Spagnuolo، که بودجه ی آن توسط مؤسسه تحقیقات سرطان انتاریو تأمین شده بود،استفاده ی بالقوه از آووکاتین B برای درمان لوسمی میلوئید حاد مورد مطالعه قرار گرفت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-avocados-obesity-diabetes.html